Ledarskap i kris
Att arbeta förebyggande och implementera ett krismedvetande i tider när allt går bra och kurvorna pekar uppåt är en utmaning. När väl en kris uppstår, för det gör det i stort eller smått förr eller senare, är man som ägare, styrelse och VD tacksam över att förberedande åtgärder har vidtagits genom att en krisplan med tydlig roll- och ansvarsfördelning finns på plats. Det är också värdefullt om styrelsen har styrelseledamöter som varit med om olika konjunkturcykler och vet vad som behövs i motgång respektive medgång.
I denna guide fokuserar vi på VD-rollen när en kris uppstår:
Som VD:
- Involvera styrelsen i högre grad än du tidigare har gjort
- Involvera ledningsgruppen i högre grad än du tidigare har gjort
- Sänk ditt eget tempo, ge dig tid till reflektion och eftertanke
- Ta hela ansvaret för kommunikationen internt och externt
- Dela ut arbetsuppgifter om framtiden, d v s uppgifter som inte rör krishanteringen, till mindre arbetsgrupper och följ deras arbete
- Observera och dokumentera organisationens arbetssätt:
- Vad fungerar bra?
- Vad behöver förbättras/utvecklas avseende
- Ansvarsfördelning
- Beslutsfattande
- Arbetsprocesser
- Andra viktiga parametrar just för er verksamhet
En krisplan är en teoretisk beskrivning av åtgärder och en nödvändig förutsättning vid en kris. När en kris uppstår följer också oväntade vändningar och situationer som är svåra att dokumentera i en plan och därför omöjliga att förutse. För en bra kris- eller olyckshantering i praktiken krävs förutom en krisplan en tydligt rollfördelning och samverkan mellan de olika rollerna i verksamheten för att kunna hantera händelser som inte täcks av en plan.
Läs mer om hur Eva Gianko, VD på Styrelseinstitutet ger sin syn på ledarskap i kris i VD-tidningen https://vdtidningen.se/ledarskap-i-stormens-oga/
Styrelseinstitutet erbjuder kvalificerad rådgivning för VD och management, se mer under Managementtjänster.
Prata med oss
Vi är experter på VD-tjänster