Bakgrund om företaget, varför ni grundade det och er resa?
Jag och min kompanjon Catrin startade konsultföretaget Din Samarbetspartner 2010. Vi pluggade båda två ungefär samtidigt, förvisso helt olika utbildningsinriktningar, men märkte rätt snart att vi hade ett gemensamt intresseområde, nämligen människor. Vi beslutade därför att starta ett företag där vi får arbeta med människor i alla led. Tanken var att skapa ett företag med egna medarbetare som stöttar våra kunder inom våra kompetensområden. Idag är vi elva anställda och bedriver konsultverksamhet i Kiruna och Gällivare.
Från början satte vi upp tre förutsättningar för företaget:
- att arbeta med kvalitet
- att inte bli ”en för stor” arbetsgivare
- att vara noggranna med att ha fokus på trivsel och god arbetsmiljö
Under åren har våra kompetensområden utkristalliserats mer och mer och vi har lagt mycket tid på att utarbeta interna rutiner i syfte att vara en långsiktig arbetsgivare och skapa förtroendefulla relationer med alla våra kunder. För drygt ett år sedan började vi känna att vi stod stilla med utvecklingen av företaget. Grunden var att vi ägare var ute hos kund en stor del av vår tid och körde fast i gamla hjulspår, vilket blev ett hinder för företagets utveckling. Vi lyckades med trivsel och arbetsmiljö men hann/kunde inte se potentialen hos våra medarbetare och hur företaget behövde utvecklas inom olika områden. Därför beslutade vi oss för att ta in en extern styrelseordförande. Vi märkte snabbt stor skillnad när vi fick någon som efterfrågade information och som vi behöver rapportera till.
Innan ni anlitade Styrelseinstitutet, vilka behov hade ni identifierat för att utveckla företaget och skapa ytterligare tillväxt?
I styrelsen gjorde vi en nulägesanalys och kom snabbt fram till att vi behöver fokusera mycket mer på sälj i företaget. Att samtliga, både ledningen och alla medarbetare, behöver göra det tillsammans. Första steget var att lära oss mer om säljområdet.
Hur hjälpte vi er?
Vår styrelseordförande Roland Dansell tipsade oss om att kontakta Katarina Burton för en heldagsutbildning i sälj. Katarinas förmåga att skräddarsy utbildningsdagen gav oss alla inspiration och ett uppvaknande. Uppvaknandet bestod främst i att sälj inte är så farligt och svårt som det låter. Alla har vi en säljare i oss men behöver förstå det och ha det med oss i vardagen. För oss blev det solklart hur vi kan fånga in och möta upp tydliga signaler från våra befintliga kunder när de direkt och indirekt uttrycker att de har behov av våra tjänster – kanske redan innan de själva inser det?
Vad har effekten blivit?
Vi har alla blivit mer medvetna om att vi var och en har ett ansvar för att fånga upp behov hos befintliga och nya kunder samt att antalet inkommande uppdrag har direkt påverkan på företagets ekonomiska utveckling. Under utbildningsdagen fick var och en ta fram sin egen säljplan och den har vi med oss vid individuella avstämningar under hela verksamhetsåret.
Sedan utbildningsdagen i september 2019 har vi växt från 10 till 20 konsulter i företaget, så vi fick verkligen inspiration och konkreta verktyg av Katarina.