Heart of Sweden

 

Heart of Sweden – från litet bageri till internationell leverantör

I början av 1990-talet drev Beatrice Ottfalk ett vanligt bageri tillsammans med affärspartnern Jan, det var bröd och bullar som gällde. Men när de fick en förfrågan om att börja leverera vaniljhjärtan gick startskottet för en utvecklings- och tillväxtresa som fortsatt sedan dess. Bageriet köpte in en maskin för att tillverka vaniljhjärtan och produktionen satte igång.

- Vi körde vanliga bageriet på natten och producerade vaniljhjärtan dagtid. Vi fick fler och fler kunder, efterfrågan steg kontinuerligt, berättar Beatrice Ottfalk.

År 2000 hade företaget kommit till en punkt när man kunde köpa sin egen fastighet och kort därefter investerade man i ytterligare en maskin, som hade större kapacitet än den första. Hjulen snurrade på och företaget växte sig allt större.

- För sex år sedan, 2013, var vi tre ägare och vi började känna att vi inte tog oss framåt längre. Vi hade lite grann nått vägs ände med försäljningsarbetet och vi stagnerade. Något behövde göras, berättar Beatrice Ottfalk.


 

Beatrice Ottfalk hade nyligen gått en styrelseutbildning och kunde se att det behövdes förändring. De var fast i det dagliga arbetet och behövde hjälp att lyfta blicken mot de strategiska frågorna. Hon fick med sig de andra och inom kort hade de tagit hjälp av Styrelseinstitutet med rekryteringen av en extern ledamot – bolagets första.

- När Katarina från Styrelseinstitutet kom in i bolaget hände det jättemycket. Vi började tänka och planera långsiktigt och inte som tidigare bara släcka bränder. Vi startade till exempel ett jobb med strategier, vi fick ordning och reda på allt, stort som smått.

Stärkta av vitamininjektionen med en extern ledamot beslutade ägarna sig för att ta in ytterligare en ledamot utifrån. Styrelseinstitutet bistod även med den rekryteringen. Alla tre ägare blev intervjuade för att ta fram kravprofilen. Resultatet blev klockrent, både när det gäller kompetens och personkemi, berättar Beatrice Ottfalk.

- Det går inte att vara världsbäst på allt. Som företagare har vi inte allt uttänkt, klart och nedskrivet. Därför är det fantastiskt att kunna ta in externt stöd som förstår våra förutsättningar och hjälper oss att utvecklas. Det är något jag verkligen tycker fler små och medelstora företag borde göra.


 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

UTBILDNING